Budapest Anno

Töredékek Budapest múltjából 1 fényképpel, 1 percben, minden nap.

Címkék

1956 (16) 20 as évek (7) 30 as évek (10) 40 es évek (4) 50 es évek (8) 60 as évek (9) 70 es évek (8) 80 as évek (2) adria hajózási rt (1) alagút (1) állatkert (3) andrássy út (8) angol part (1) anker palota (1) arany jános (1) árpád híd (1) astoria (1) balettintézet (1) baross gábor (2) bartók béla út (1) batthyány tér (2) békásmegyer (1) bkv (1) blaha lujza tér (1) blaha lujza ter (1) blogajánló (1) boráros tér (1) budai skála (1) budai vár (3) budapest sportcsarnok (1) citadella (1) clark ádám tér (2) csillebérc (1) danubius kút (1) deák tér (2) déli pályaudvar (3) dísz tér (3) drechsler palota (1) duna part (5) elevátor (1) első magyar általános biztosító társaság (1) emke kávéház (1) erzsébet híd (2) fehérvári út (1) ferdinánd híd (1) festetics palota (1) filatori gát (1) fogaskerekű vasút (1) földtani intézet (1) fővámház (1) fővám tér (1) gellért hegy (2) gellért szálló (1) haditengerészeti emlékmű (1) hajógyári sziget (1) hév (3) holocaust (1) honvéd főparancsnokság (1) honvéd szobor (1) hősök tere (5) ifipark (1) igazságügyi palota (1) iparművészeti múzeum (1) józsefvárosi pályaudvar (1) józsef központ (1) józsef nádor tér (1) kálvin tér (2) karácsonyi palota (1) keleti pályaudvar (1) kiskörút (3) kodály körönd (1) kossuth híd (2) kossuth tér (2) közlekedés (1) központi vásárcsarnok (1) közraktárak (1) közvágóhíd (2) krisztinaváros (1) lágymányos (1) lágymányosi tó (1) lánchíd (2) libegő (1) lipótmező (1) lóvasút (1) lövölde tér (1) ludovika akadémia (1) magyar tudományos akadémia (1) május 1 (1) margitsziget (1) margit híd (2) mária terézia laktanya (1) máv nyugdíjintézet (1) mentőszékház (1) metró (3) millenniumi kiállítás (1) móricz zsigmond körtér (1) moszkva tér (1) műcsarnok (2) műegyetem (1) műjégpálya (1) nagykörút (8) nagyszikla (1) nemzeti múzeum (1) nemzeti színház (1) néprajzi múzeum (1) népstadion (2) new york palota (1) nyugati pályaudvar (3) óbuda (1) óbudai gázgyár (1) oktogon (1) operaház (2) opni (1) országház (1) örs vezér tere (2) osztapenko (1) parlament (3) pécs (1) pesti vigadó (1) petőfi híd (3) podmaniczky utca (1) postapalota (1) puskás ferenc (1) siesta szanatórium (1) sváb hegy (1) szabadság tér (3) századelő (59) széchenyi fürdő (1) szent gellért tér (3) szent istván bazilika (1) szépművészeti múzeum (1) sziklakápolna (1) tabán (1) tegnapi újság (16) teréz központ (1) tőzsdepalota (1) trianon szoborcsoport (1) trolibusz (1) úttörővasút (1) vajdahunyad vára (1) várkert bazár (2) városliget (9) vérmező (1) vidámpark (2) vígadó tér (1) vígszínház (1) villamos (14) víztorony (1) zeppelin (1) zsidó gettó (1)

A Nyugati Pályaudvar a 70-es években

2011.05.07. 09:00 tomikgb

A nagykörúton UV villamosok járnak, a tér még a 80-as évekbeli átépítése előtti képét mutatja. A Skála még sehol, de az aluljáró és a felüljáró sem épült még meg. A tér utolsó nagy rekonstrukciója 1978-ban a 3-as metró építésével összefüggésben kezdődött. 1980-ra elkészült a tér alatti aluljárórendszer, a Nyugati téri (akkor: Marx téri) felüljáró építése viszont nem ment zökkenőmentesen. A hidat ugyanis a két vége felől kezdték el építeni, de amikor találkozott a két oldal, nem értek össze az elemek. A felüljárót ún. szabadszereléses eljárással építették, ahol az elemeket ragasztóanyaggal is összekötik. Ám a városvezetés sürgette a céget, ezért nem várták meg, hogy a ragasztó megkössön. Ennek az eredménye az lett, hogy kicsit szétnyíltak a betonelemek, így az egyik hídfélszakasz "lekonyult", kifli alakú lett. A hibát végül kijavították, de az ügy bíróság elé került, ahol Wellner Pétert, a felüljáró tervezőjét - annak ellenére, hogy nem ő hibázott - 8 ezer forintos büntetésre kötelezték. Wellner egyébként ma a Hídépítő Zrt. munkatársa, sok más híd mellett ő tervezte Magyarország legnagyobb hídját, a Kőröshegyi völgyhidat is.

 Forrás: http://www.hampage.hu/

29 komment

Címkék: villamos nagykörút nyugati pályaudvar 70 es évek

A bejegyzés trackback címe:

https://budapest-anno.blog.hu/api/trackback/id/tr262884026

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mesz86 2011.05.07. 10:41:42

Jól látom, hogy itt körforgalom volt?

MP 2011.05.07. 18:30:42

Jól mert ott a tábla. :) A felüljáróval jól elcseszték a teret.

Krajcs · http://uralicowboy.blog.hu 2011.05.07. 18:30:43

Hát én ennek a Wellner arcnak a munkáival nem igazán vagyok a cikk alapján kibékülve :P

ideasz 2011.05.07. 18:38:26

Szép lehetett. Kár volt így elbaszni....

jazzcool 2011.05.07. 19:18:37

a sportáruhaz anno egy jó bolt volt, sokféle cuccal

fidesz = házmesterek pártja 2011.05.07. 19:28:53

@ideasz: hát igen. Jobban tetszik a képen, mint mai valójában. Kár érte.

Kirándulás · http://www.adventures.hu 2011.05.07. 19:28:57

Gyerekkoromból még emlékszem a macskaköves körforgalomra. Sokkal jobb volt a tér a felüljáró nélkül, az tuti.

Bigf00t 2011.05.07. 19:30:39

most sem lenne baj a körforgalom....folyamatosan lehetne haladni, kár hogy az autósok zömének fingja sincs hogyan kell használni:D

no mail, no problem 2011.05.07. 19:33:45

@mesz86:

nemcsak, hogy körforgalom volt, hanem többsávos körforgalom, amelyet átmetszett a villamos. benne is volt a kresz tankönyvben az elsőbbségadási példáknál, jó kis feladványokat tudtak rá gyártani a tanulóknak. utoljára valami 2000 körüli tankönyv volt a kezemben, abban még láttam.

svin 2011.05.07. 19:45:32

@no mail, no problem:

Szegeden mai napig vannak körforgalmat keresztező villamos vonalak ( pl.: szegedma.hu/images/rokusi_korforgalom/korforgalom01_gs.jpg ), így a legújabb kresz könyvekben is találkozhatni ilyen ábrákkal.

ergerberger 2011.05.07. 19:52:02

Jó lenne a felüljárót elbontani a gecibe, és helyette leterelni a forgalmat a föld alá.

Mondjuk ott meg kéne piros lámpa a metró miatt.

no mail, no problem 2011.05.07. 19:59:49

@svin: ezt alig egy éve építették a kossuth-rókus kereszteződésbe, kerülgettem is az építkezés alatt rendesen, amikor arra jártam. budapesten több ilyen volt (kálvin tér, deák tér, baross tér), de akkor még villamos is sokkal több volt. ha jól tudom, a nyugati téren szűnt meg az utolsó, éppen a posztban felsorolt építkezések miatt.

Majda 2011.05.07. 20:04:28

Nahát, mennyivel barátságosabb így a tér! Azt a felüljárót sosem szerettem, ronda, de nem gondoltam, hogy ennyire sokat rontott a tér látványán.

Mit gondoltok, forgalomszervezészetileg működne a tér felüljáró nélkül a mai forgalom mellett?

csöcsfej 2011.05.07. 20:13:23

@svin: ez tényleg szar példa, mert lámpás, és nem kell a villamosra figyelni, ha működik. Akkor már a Dugó téri kettős körforgalom.

Hamster · http://hamster.blog.hu/ 2011.05.07. 20:13:29

Amúgy Leroy W. Demery Jr. felvétele 1976. augusztus 8-ról, csak hogy pontosak legyünk. More at: hampage.hu/kozlekedes/vaciutesujpest/nyugati2.html

Jokkura 2011.05.07. 21:24:34

Valaki hasonlítsa össze az akkori (1978) , városi autó ( és itt nem csak a privát/személyautó )forgalmat és a mai --2011-- forgalmat.
Az eredmény birtokában találja ki,hogyan lehet egy esetleges körforgalom lassító ( ezzel együttjáró károsanyagkibocsájtás) hatását kiküszöbölni.Nem olyan válszokat kérek,hogy nem kell autózni.Ez olyan "női"válasz (csak).Mellékesen megjegyezném a KRESZ xx§.t (körforgó+villamos) ,és a Combinok járatsűrűségét (cca 2-3 perc főműsoridőben). Jó számolást és töprengést :)

40EridaniA 2011.05.07. 21:40:57

@svin:
OFF
Jók ezek az elmebeteg körforgalmak. Csak kérdés, mire. Most még szép, új, terelgeti a közlekedőket ahogy kell, de. De ha majd szépen elkopik a felfestés, amit természetesen nem szokás javítani, netán havas, latyakos lesz az út és nem látszik hogy ki kivel van. Egy oda tévedő idegen nem kicsit lesz bajban.
ON

tomikgb 2011.05.07. 21:52:25

@Hamster: Fel is tüntettelek forrásnak, bocs hogy lemaradt...

Tíz kicsi indián 2011.05.07. 22:01:25

És akkor még a 3/12/14/33/55 villamosok Észak-Pestre a 47/49 Dél-Buda fele is innen indult.

bioLarzen 2011.05.07. 22:26:15

Ó, de jó blog! Sokat fogok ide járni!

bio

fidesz = házmesterek pártja 2011.05.08. 06:33:05

Egyébként átlapozva a régebbi bejegyzéseket is: csak nekem van olyan érzésem, hogy a város sokkal rondább lett, mint volt a 70-es években és azt megelőzően?

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.05.09. 11:01:20

@al kotmány aláiro álamfö: Nem. Iszonyatosan zsúfolt lett minden és a minimális zöldfeület is eltűnt. Lényegében autópályákkal szabadalt városkép uralja a legtöbb helyet...

fidesz = házmesterek pártja 2011.05.09. 11:07:14

@molnibalage: nem kifejezetten erre gondoltam, bár ez is benne van.
Illetve részben: a zöld hiánya az egyik bajom. De az akkori fotókon még a lerobbant környékek is kulturáltabban festettek, mint a mai, puccos helyek.
Lásd pl. akkori Nyugati vs. mai... :(

fidesz = házmesterek pártja 2011.05.09. 11:08:04

@molnibalage: vagy lehet, hogy pusztán a zöld hiánya teszi ennyire rideggé ezt a nyomorult várost?

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.05.11. 20:30:18

@al kotmány aláiro álamfö: Is. Meg az iszonyatos zaj. A főbb tereken 80-90 dB(A) táján van. Két egymás mellett álló ember már nem érti egymás szavát...

kru 2011.05.11. 22:21:06

egy műegyetemi tanárom szerint a híd építési technológiájának része volt, hogy eltolva találkozott össze a két vége és így kapcsolták össze. aztán az újságírók ferdítették tovább a sztrit. szerinte.

fidesz = házmesterek pártja 2011.05.12. 06:30:19

@kru: simán elképzelhető. Mindenesetre emlékszem, hogy a Híradó is kivonult és lelkesen mutogatták, hogy micsoda botrány. :D

@molnibalage: a zajszint nem látszik a fényképeken. ;-)

Vad.Korte (törölt) 2011.05.12. 09:19:55

Be akartam linkelni a Hampage-et, de látom, hogy a Mester maga megtette már!

bioLarzen 2011.05.12. 16:53:05

@kru:

OK, akkor érdemes a leginkább hitelt érdemlő személy, maga az építész verzióját is elolvasni:

www.urbanlegends.hu/2008/01/a-marx-teri-feluljaro-legendaja/

bio
süti beállítások módosítása