Budapest Anno

Töredékek Budapest múltjából 1 fényképpel, 1 percben, minden nap.

Címkék

1956 (16) 20 as évek (7) 30 as évek (10) 40 es évek (4) 50 es évek (8) 60 as évek (9) 70 es évek (8) 80 as évek (2) adria hajózási rt (1) alagút (1) állatkert (3) andrássy út (8) angol part (1) anker palota (1) arany jános (1) árpád híd (1) astoria (1) balettintézet (1) baross gábor (2) bartók béla út (1) batthyány tér (2) békásmegyer (1) bkv (1) blaha lujza tér (1) blaha lujza ter (1) blogajánló (1) boráros tér (1) budai skála (1) budai vár (3) budapest sportcsarnok (1) citadella (1) clark ádám tér (2) csillebérc (1) danubius kút (1) deák tér (2) déli pályaudvar (3) dísz tér (3) drechsler palota (1) duna part (5) elevátor (1) első magyar általános biztosító társaság (1) emke kávéház (1) erzsébet híd (2) fehérvári út (1) ferdinánd híd (1) festetics palota (1) filatori gát (1) fogaskerekű vasút (1) földtani intézet (1) fővámház (1) fővám tér (1) gellért hegy (2) gellért szálló (1) haditengerészeti emlékmű (1) hajógyári sziget (1) hév (3) holocaust (1) honvéd főparancsnokság (1) honvéd szobor (1) hősök tere (5) ifipark (1) igazságügyi palota (1) iparművészeti múzeum (1) józsefvárosi pályaudvar (1) józsef központ (1) józsef nádor tér (1) kálvin tér (2) karácsonyi palota (1) keleti pályaudvar (1) kiskörút (3) kodály körönd (1) kossuth híd (2) kossuth tér (2) közlekedés (1) központi vásárcsarnok (1) közraktárak (1) közvágóhíd (2) krisztinaváros (1) lágymányos (1) lágymányosi tó (1) lánchíd (2) libegő (1) lipótmező (1) lóvasút (1) lövölde tér (1) ludovika akadémia (1) magyar tudományos akadémia (1) május 1 (1) margitsziget (1) margit híd (2) mária terézia laktanya (1) máv nyugdíjintézet (1) mentőszékház (1) metró (3) millenniumi kiállítás (1) móricz zsigmond körtér (1) moszkva tér (1) műcsarnok (2) műegyetem (1) műjégpálya (1) nagykörút (8) nagyszikla (1) nemzeti múzeum (1) nemzeti színház (1) néprajzi múzeum (1) népstadion (2) new york palota (1) nyugati pályaudvar (3) óbuda (1) óbudai gázgyár (1) oktogon (1) operaház (2) opni (1) országház (1) örs vezér tere (2) osztapenko (1) parlament (3) pécs (1) pesti vigadó (1) petőfi híd (3) podmaniczky utca (1) postapalota (1) puskás ferenc (1) siesta szanatórium (1) sváb hegy (1) szabadság tér (3) századelő (59) széchenyi fürdő (1) szent gellért tér (3) szent istván bazilika (1) szépművészeti múzeum (1) sziklakápolna (1) tabán (1) tegnapi újság (16) teréz központ (1) tőzsdepalota (1) trianon szoborcsoport (1) trolibusz (1) úttörővasút (1) vajdahunyad vára (1) várkert bazár (2) városliget (9) vérmező (1) vidámpark (2) vígadó tér (1) vígszínház (1) villamos (14) víztorony (1) zeppelin (1) zsidó gettó (1)

A Baross tér és a Keleti Pályaudvar 1900 körül

2011.05.09. 09:00 tomikgb

A Baross téren álló Keleti Pályaudvar Budapest legforgalmasabb személypályaudvara. 1884. augusztus 15-én adták át az utazóközönségnek. Az eredetileg Központi Indóház néven ismert pályaudvart 1892-ben nevezték át Keleti pályaudvarrá. A 188 méter hosszú, 31,5 méter magas csarnok napjainkban műemléki védelem alatt áll. A pályaudvar előtti tér nevét a dualizmus korának kiemelkedő gazdaság-és közlekedéspolitikusáról, Baross Gáborról kapta. Baross 1886-tól 1889-ig közmunka- és közlekedésügyi miniszter, majd ezt követően halálig kereskedelemügyi miniszter, nevéhez fűződik többek között a vasútvonalak nagy részének államosítása. A teheráru-díjszabás új kialakításával a mezőgazdasági termékek versenyképességét, a kereskedelem és az iparfejlesztés érdekeit nagymértékben szolgálta. Baross minisztersége alatt tették kötelezővé az Államvasutaknál a magyar nyelven való levelezést a német helyett, valamint megkövetelték a vasúti tisztviselőknél a magyar nyelvtudást. Baross Gábor élete legnagyobb feladatának azonban a Vaskapu szabályozását tekintette, elkészülte után született meg az egységes dunai hajózóútvonal. A "vasminiszter" ezt azonban már nem érhette meg, 119 évvel ezelőtt, 1892. május 9-én, 44 éves korában érte a halál. 1898-ban felállított szobrát a tér 1969-es átépítésekor helyezték át a mostani helyére, a 20-as 30-as buszok végállomásához.

 

9 komment

Címkék: villamos keleti pályaudvar századelő baross gábor

A bejegyzés trackback címe:

https://budapest-anno.blog.hu/api/trackback/id/tr932824773

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mesz86 2011.05.09. 10:04:54

A századfordulón még tudtak szép teret csinálni.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.05.09. 19:39:08

Én azt nem értem, hogy a bal szélen levő járda szélesebb lett pl, de fák ma ott nincsenek.

aeidennis 2011.05.10. 13:39:42

Ha idetennénk a tér mai látványát láthatóvá válna az az elképesztő "fejlődés", ami a fővárosban a II. VH óta zajlik.

HgGina 2011.05.11. 17:18:49

Azt a Rottenbiller utcai ronda autós felüljárót bevinném a föld alá, ahogy a Ferenciek terénél is csinálták.
A nagy luk közepére egy erős talaptatot tennék, arra vissza a Baross-szobrot. A szobor megközeéíthető lenne 4-6, pókhálószerűen kiképzett gyalogjáróval, azokon megközeélíthető lenne maga a szobor.
A buszok a mostani oldalsó részen állhatnának meg, nem a pályaudvar főbejűrata előtt. Ot egy szép kis sétateret lehetne kialakítani.
És így az itt mutatotthoz nagyon hasonlóab szellős, szép tér lenne kialakítható.

Néhány aprósággal még jobban meg lehetne csinálni. Pl. a környezetidegen, '70-es évekbeli Lottó-ház (Corso) homlokzatátalakítása egyszerű klasszicista elemekkel, ugyanez a Szabadság (a fene tudja, most épp mi a neve) szállodánál... stb.

A BKV-gombát meg dinamittal röptetném fel a Holdra, olyan förtelmes.

HgGina 2011.05.11. 17:24:21

Elnézést a gépelési hibákért meg a közepén a kicsit zavaros mondatért, Azért bízom benne, hogy érthető volt.

Azt meg ki is felejtettem, hogy a fentiekkel a gyalogosforgalom nagy része a felszínre visszahozható, nem lennének éjjel veszélyesek és mocskosak az aluljárók, a kis üzletek pedig kellemesen, kényelmesen lehetnének látogathatók.
Akár több kis kávéház is megnyílhatna, ami a páéyaudvarra érkezőknek kellemes első benyomást keltene.

Olyasmire gondolok, mint amilyen már 25 évvel ezelőtt is volt a bécsi Westbahnhof és közvetlen környéke.

Bandibacsi34 2011.05.29. 02:04:14

Na ja anno egy kozeposztalybeli hely volt, a varosligethez kozel
Most megint affele tendal, mint a Corvin mozinal, ahonnan szinten kezdodik '' tudjuk kik'' kivasarlasa. De a palyaudvar meg mindig pocsek allpotban van. Pedig sok jo hely van a kozelben, regi(az akkor meg elo )belvaros feeling.

JohannesBMF 2011.11.05. 17:21:26

Osztom véleményem a HgGina nevű kommentelővel. Már régebben el kellett volna végezni a közúti közlekedés földfelszín alá való elvezetését, mint más világvárosok már ezt megtették, a felszínnek visszaadni azt az arculatát, amit a tér kiépítésekor kapott, hajdanán. Nem ok nélkül lett úgy kiépítve. El kell fogadni, hogy elődeink is voltak már előrelátóak, végre el kell vetni a szakemberek fejéből azt a gondolatot, hogy újat alkotni, csak a régi lebontásával lehet megtenni Ez a II.vh. utáni idelógizált építészet kötelező iránya volt. Ha meg megtartottak valamit, azt át kellett formálni a buta ízlésű (vagy épp anélküli)"megmondók" szájaízének. Végre el kellene érni azt, hogy a közösség céljaira tervezett, épített és működő alkotásokat, örömmel tudja mindenki használni, a nap minden órájában. Csirájában kioltani a kisajátításra való hajlamokat (utcalakók, kábítószer árusok, kéregetők, kétes ajánlattevők különbözű "üzleti vállalkozásokra" stb.)
Végre már el kellene készülnie a teljes pályaudvari felújításnak, aluljárokkal (gyalogos, autós [taxi]).

JohannesBMF 2011.11.05. 17:32:14

Nagyszerű az oldal ill. a honlap.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.07.26. 05:30:23

@HgGina: @JohannesBMF: Haha, közben a barom Rogánék betömték a Ferenciek terei alagutat is...Szóval nincs már mihez hasonlítani se.Ez ám az igazi "fejlődés"...
:-(