Budapest Anno

Töredékek Budapest múltjából 1 fényképpel, 1 percben, minden nap.

Címkék

1956 (16) 20 as évek (7) 30 as évek (10) 40 es évek (4) 50 es évek (8) 60 as évek (9) 70 es évek (8) 80 as évek (2) adria hajózási rt (1) alagút (1) állatkert (3) andrássy út (8) angol part (1) anker palota (1) arany jános (1) árpád híd (1) astoria (1) balettintézet (1) baross gábor (2) bartók béla út (1) batthyány tér (2) békásmegyer (1) bkv (1) blaha lujza tér (1) blaha lujza ter (1) blogajánló (1) boráros tér (1) budai skála (1) budai vár (3) budapest sportcsarnok (1) citadella (1) clark ádám tér (2) csillebérc (1) danubius kút (1) deák tér (2) déli pályaudvar (3) dísz tér (3) drechsler palota (1) duna part (5) elevátor (1) első magyar általános biztosító társaság (1) emke kávéház (1) erzsébet híd (2) fehérvári út (1) ferdinánd híd (1) festetics palota (1) filatori gát (1) fogaskerekű vasút (1) földtani intézet (1) fővámház (1) fővám tér (1) gellért hegy (2) gellért szálló (1) haditengerészeti emlékmű (1) hajógyári sziget (1) hév (3) holocaust (1) honvéd főparancsnokság (1) honvéd szobor (1) hősök tere (5) ifipark (1) igazságügyi palota (1) iparművészeti múzeum (1) józsefvárosi pályaudvar (1) józsef központ (1) józsef nádor tér (1) kálvin tér (2) karácsonyi palota (1) keleti pályaudvar (1) kiskörút (3) kodály körönd (1) kossuth híd (2) kossuth tér (2) közlekedés (1) központi vásárcsarnok (1) közraktárak (1) közvágóhíd (2) krisztinaváros (1) lágymányos (1) lágymányosi tó (1) lánchíd (2) libegő (1) lipótmező (1) lóvasút (1) lövölde tér (1) ludovika akadémia (1) magyar tudományos akadémia (1) május 1 (1) margitsziget (1) margit híd (2) mária terézia laktanya (1) máv nyugdíjintézet (1) mentőszékház (1) metró (3) millenniumi kiállítás (1) móricz zsigmond körtér (1) moszkva tér (1) műcsarnok (2) műegyetem (1) műjégpálya (1) nagykörút (8) nagyszikla (1) nemzeti múzeum (1) nemzeti színház (1) néprajzi múzeum (1) népstadion (2) new york palota (1) nyugati pályaudvar (3) óbuda (1) óbudai gázgyár (1) oktogon (1) operaház (2) opni (1) országház (1) örs vezér tere (2) osztapenko (1) parlament (3) pécs (1) pesti vigadó (1) petőfi híd (3) podmaniczky utca (1) postapalota (1) puskás ferenc (1) siesta szanatórium (1) sváb hegy (1) szabadság tér (3) századelő (59) széchenyi fürdő (1) szent gellért tér (3) szent istván bazilika (1) szépművészeti múzeum (1) sziklakápolna (1) tabán (1) tegnapi újság (16) teréz központ (1) tőzsdepalota (1) trianon szoborcsoport (1) trolibusz (1) úttörővasút (1) vajdahunyad vára (1) várkert bazár (2) városliget (9) vérmező (1) vidámpark (2) vígadó tér (1) vígszínház (1) villamos (14) víztorony (1) zeppelin (1) zsidó gettó (1)

Az Andrássy út és az Operaház 1896-ban

2011.05.11. 09:00 tomikgb

A mai Operaház helyén mocsaras környéken egy kétes hírű csárda állt, mely sokáig hátráltatta az új, díszes Sugárút építését, de végül sikerült azt a telket is kisajátítani. Az utat 1876. augusztus 20-án adták át ünnepélyes keretek között. Eleinte Sugárút-nak hívták, majd 1885-ben nevezték el gróf Andrássy Gyuláról.

 

47 komment

Címkék: andrássy út századelő operaház

A bejegyzés trackback címe:

https://budapest-anno.blog.hu/api/trackback/id/tr12823210

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Balance Of Power 2011.05.11. 16:32:29

Nagyon durva, hogy lényegében most is így néz ki.

Zb74 2011.05.11. 17:07:59

@Balance Of Power: Ööö... ebben mi is a durva?

Balance Of Power 2011.05.11. 17:22:56

@Zb74: Pozitív értelemben mondom. Ez a környék a velünk élő múlt, a házak mesélni tudnak.
Környékbeli vagyok és eléggé elfogult :)

Before · http://azbeszt.blog.hu 2011.05.11. 17:22:59

@Zb74: Az, hogy eltelt 115 év és mondjuk fenekestül felfordult a világ azóta?

t443 2011.05.11. 17:51:16

Bal oldali menetirány volt még akkor?

F173 2011.05.11. 17:57:52

Mivel az Andrássy út a világörökség része, remélem hogy 200 év múlva is ugyanígy fog kinézni...Maximum a homlokzatokat lehetne jobban karbantartani!

Rézfánfütyülő fűzangyal 2011.05.11. 17:57:53

És az útburkolat nem aszfalt volt, hanem kátrányozott bükkfa kockákból állt.Ezen ugyanis elegánsan kopogott a lovak patája. És ez az a hang amelyet mai napig a hintó járásának hang-kulisszájául szolgál

F173 2011.05.11. 18:01:33

@krj: A Földalattin 1973-ig baloldali közlekedés volt!

t443 2011.05.11. 18:07:38

@krj: hmm nem is tudtam...

G.I.J. 2011.05.11. 18:17:09

Éppen most került a kezembe a "Fővárosi lapok" 1875-ös évfolyamának néhány példánya. És ebben találtam az alábbi kis hírt:

Fővárosi lapok
1875 január 31
"Az operaház ügyében fontos lépés történt. Király Ő Felsége e hó 18-kán helybe hagyta az Ybl terveit s az ügy vezetésével a kormányelnököt bizta meg. Egyszersmind az elömunkálatok megtételére, az épités vezetése, felügyelése és ellenőrzése végett bizottságot nevezett ki, melynek tagjai: b. Podmaniczky Frigyes elnök, Ribáry József min. tanácsos, Szumrák Pál, Ország Sándor osztály tanácsos, Gerlóczy alpolgármester, Szigligeti Ede, Weber Antal épitész, Szupp kir. várkapitány és Ybl Miklós; az épitést ellenörző hivatalnok: Zofahl Gusztáv főmérnök. E bizottság pár nap előtt már tartott is ülést, elhatározva, hogy a terveket két példányban benyujtják a városnak s a hatóságot fölkérik a Hermina-tér átengedésére, az ottani csatornák és vezetékek eltávolítására, hogy igy az építési területet körűl lehessen mielébb deszkázni s az építést még ez évben megkezdetni. Ez a szinház azonban a legvérmesb számítás mellett sem lesz elébb kész 1878 végénél, s addig az opera - meglehet - a már szépen fölépült népszinházba jut ideiglenesen. Igaz, hogy jobb volna a népszinházat mindjárt a saját céljaira nyitni meg, hanem hát ennek kivitelét fontos akadályok gátolják: sem pénz nincs a fölszerelésre, sem nem alakúl sehol oly társulat, mely e szinházba a siker kilátásával vonúlhatna be. Az ige (a népszinház eszméje) szerencsés körülményeknél fogva, habár nem valami alkalmas ponton, de mégis csak szép testet öltött. Kérdés azonban, hogy birunk-e egyhamar lelket önteni belé?"

zsanka · http://csombor.blog.hu 2011.05.11. 18:49:30

Az Operaház mellett pedig a Három Holló, ahol szintén sok kétes figura megfordult:'Nem volt éppen a legjobbfajta hely. Fázós lányok, akik megunták odakinn a vesztegelést, ide jöttek melegedni, kisebb pénzű lumpok, akik telhetetlenebb másutt kifogytak, itt még búslakodtak egyet, színházi munkások, éjjeli lapszedők a pihenőre itt találkoztak, sörszag, borszag áporodott a jellegzetes levegőben, itt-ott a filagóriás ködben fölmerült egy-egy öreg kucséber halk alakja - nagyjában ilyen volt a régi „Három Holló”, meleg, lustálkodó, csöndes.'
csombor.blog.hu/2011/05/11/pupos_volt_e_a_harom_hollo_tulajdonosa

F173 2011.05.11. 18:59:19

@t443: A baloldali közlekedés a "normál" közlekedés, mert 100 éve szinte mindenki így ment. Az egész még a Római Birodalom idejéből származik, amikor mindenki karddal vagy késsel közlekedett, amelyet jobb kézzel vett elő, ha a szembejövő ellenséges volt :-)

kacsa. 2011.05.11. 20:31:59

@F173: Sőt, a Gödöllői HÉV-en még mindig baloldali közlekedés van :)

taxi546 2011.05.11. 20:32:13

Szóval a világörökség része. Akkor a Balettintézet mostmár örökre így marad?:)

proton1701 2011.05.11. 20:46:55

Én az Operában dolgozom. Szerencse, hogy megépült.....

fourgee 2011.05.11. 20:52:13

@F173: Én úgy tudom hogy 100 évvel ezelőtt sem ment így mindenki. Azokban az országokban, amelyeket meghódított Napóleon, ott elméletileg már jóval korábban áttértek, a franciák beteges agyszüleménye volt ez. A svédek tértek át a legkésőbb, talán 1963-ban.

Ha valahol felvetem, hogy a baloldali közlekedés a normális, akkor persze sokan szívesen belekötnek, hogy nem is van az úgy. Akkor mindig felteszem a kérdést, hogy a körforgalomban kinek van elsőbbsége. Persze mindenki rávágja, hogy az, aki bent van a körforgalomban, csak azt felejtik el hogy kizárólag abban az esetben, ha a körforgalom bejáratánál ki van téve az elsőbbségadás kötelező tábla. Baloldali közlekedésnél viszont mivel a másik irányba mennek, ezért a körforgalomban jobbról érkeznek a járművek, így ott tábla nélkül is a bent lévőknek van elsőbbsége.

Amit nem értek még a jobboldali közlekedéssel kapcsolatban az az, hogy miért nem alkalmaztak automatikusan balkézszabályt. Akkor ez a körforgalom probléma is egyszerűbben meg lett volna oldva, valamint van még egy érdekes jelenség: baloldali közlekedésnél, tehát pl. Angliában ha egy egyenrangú kereszteződéshez érünk, akkor a jobbkézszabály miatt ugye jobbra nézünk először, de azért is, mert onnan fog először jármű jönni. Jobboldali közlekedésnél, tehát pl. itthon ha egy egyenrangú kereszteződésbe érünk, hiába van jobbkézszabály, először balra nézünk, mert arról fog először jármű érkezni, így meg kell győzödni róla hogy megadja-e az elsőbbséget.

Milyen furcsa, hogy egy elmebeteg korzikai miatt kell a balesetveszélyesebb rendszer szerint közlekednünk...

Mikorka Kálmán okleveles duguláselhárító kisiparos 2011.05.11. 21:07:44

@fourgee: Az Egyesült Királyságban _nincs_ jobbkézszabály. De balkézszabály sincs, minden kereszteződésben van tábla vagy felfestés.

Ausztráliában balkézszabály van, Új-Zélandon jobbkézszabály.

mement 2011.05.11. 21:28:17

hat igen, ilyen egy elheto varos kepe...

fourgee 2011.05.11. 21:51:26

@Szárnyati Gézа: A lényegen ez akkor sem változtat, a baloldali közlekedéshez a jobbkézszabály a logikus és egyertelmű, a jobboldali közlekedéshez meg a balkézszabály. :)

LongJohnHolmes 2011.05.11. 23:24:48

@proton1701: Ha meg nem épült volna meg, akkor a abban a kétes hírű csárdában dolgoznál :)

Richiee 2011.05.11. 23:47:15

ma is igy néz ki..csak ott az Opera mögötti házikó földszintjén ma már a Louis Vuitton található:)

prim 2011.05.12. 00:39:27

Meg azért s fák is megnőttek egy kicsit azóta...

Cimili 2011.05.12. 01:17:42

Télleg, vajon ezek a fák ugyanazok?

Áron(alul) 2011.05.12. 05:44:06

1941-ben Magyarországon azért kellett (szó szerint kellett) áttérni balos közlekedésre, mert belépett a II. világháborúba a németek oldalán. Az ország katonai felvonulási terület lett. Namármost, egy német tigris tank német vezetője reflexből akkor is az út jobb oldalán fog menni, ha mindenki szembe jön, maximum nem érti miért akarja mindenki a lánctalpai alatt végezni. Az átállás nem egyik pillanatról a másikra történt, először vidéken, utána a fővárosban. Az akkori filmhíradókban folyamatosan propagálták a dolgot. Persze kicsit kevesebb gépjármű volt, a lovaknak meg mindegy.

ÖREG 2011.05.12. 07:41:37

@Áron(alul): Nem így van! 1941 óta jobbra hajts van.

fovarosi.blog.hu · http://fovarosi.blog.hu 2011.05.12. 08:25:45

Ennyivel össze lehet hozni egy Index címlapot? :-)

fovarosi.blog.hu · http://fovarosi.blog.hu 2011.05.12. 08:27:59

@Áron(alul): Budapesten novemberben álltak át a jobboldali közlekedésre.

helixpomatia 2011.05.12. 09:11:07

@Áron(alul): Ezzel csak két baj van :)
A kisebbik az, hogy '41-ben nem ment még tigris tank sehol sem.
A másik az, hogy a frontmozgósítás mindig vonaton történt.

triumphator · http://aztirjaa.blogspot.hu/ 2011.05.12. 09:38:41

ez a kép van a kozma-féle 1906-os atlaszban

Void Bunkoid 2011.05.12. 09:42:43

@helixpomatia: végre még egy tankb*zi, legalább nem érzem magam egyedül :)

mernokbazis.hu · http://www.mernokbazis.hu/ 2011.05.12. 09:48:49

Egy anekdota szerint Ferenc József csak azzal a feltétellel járult hozzá a Budapesti Operaház megépítéséhez, ha az kisebb lesz mint a bécsi. Ez ugyan így lett, de a megnyitó után szóvátette halkan, morogva, hogy ugyan kisebb, de szebb lett.

www.mernokbazis.hu/

ehhh 2011.05.12. 09:55:50

A közlekedési kormányzat 1939 júniusában döntött a jobboldali közlekedésre való áttérésről. A második világháború kitörése miatt az áttérést két évvel elhalasztották.

Pennywise2 2011.05.12. 11:00:16

A tigrisek megérkezésével meg vártak még kb. 1944 október 15-ig. :)

Mikorka Kálmán okleveles duguláselhárító kisiparos 2011.05.12. 13:10:08

@Alexandra Sydneyből: Tényleg. Az elsőként használt forrásom téves volt.

Mondjuk így többször kell elsőbbséget adni, mint nálunk.

Nálunk ha jobbra fordulunk és elég széles az út, a jobbról jövő elfér mellettünk. Ausztráliában ebben az esetben keresztezik egymást az útvonalak, így elsőbbséget kell adnunk.

Alexandra Sydneyből · http://alexandragasztroblogja.blogspot.com/ 2011.05.12. 13:39:56

@Szárnyati Gézа:
Viszont ha balra fordulunk, akkor a balról jövő elfér mellettünk :)
Nem vagyok biztos abban, hogy többször kell elsőbbséget adnunk.

Ha Magyarországon balra akarok fordulni, akkor a balról jövónek, aki egyenesen akar jönni, elsőbbséget kell adni nekem.
Ha tükrösen rajzolom fel a szituációt, vagyis Ausztráliában jobbra akarok fordulni, akkor én adok elsőbbséget a jobbról jövőnek, ami szerintem logikusabb, mert nem kell megállással megszakítania az egyenes útját, én viszont egyébként is lassítok a kanyarodás miatt.

Egyébként itt a legtöbb egyenrangú kereszteződést már rég átalakították körforgalommá vagy táblja jelzi az előbbséget.

Mikorka Kálmán okleveles duguláselhárító kisiparos 2011.05.12. 13:59:51

@Alexandra Sydneyből: Igen, végül is az elsőbbségadások szummája nem változik, mert amennyivel többször nekem kell, annyival kevesebbszer a másiknak :-)

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2011.05.12. 15:16:48

Nagyon teccik a kép, érdekes, hogy nincs semmilyen perspektivikus torzítása.Vagy jobb optikák voltak akkor, vagy valaki javította a képet...

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2011.05.12. 15:24:37

@fourgee: eccer olvastam valamit, talán azzal magyarázták, hogy a kocsiban az utas maradjon védve.Jobb oldalon ül, és jobbról ne jöjjenek bele a kocsiba...aztán a rák tudja mi az igazság.

innovation 2011.05.12. 18:34:06

@G.I.J.: Még mindig tetszik, milyen hülyén fogalmaztak anno. :) Vicces a mai fülnek...

Zb74 2011.05.12. 21:21:09

@geegee: Nagy formátumú, harmonikakihuzatos géppel ez nem probléma. Az előlap és a hátlap is eltolható, így a gépet nem kell épületfotózáskor megdönteni, és így elkerülhető a vertikális perspektívahatás (keystoning). Emellett ezt a képet nem a járda / úttest szintjéről készítették, hanem magasabbról (vélhetőleg egy fotólaborrá átalakított bútorszállító lovaskocsi lapos tetejéről), ami végképp szükségtelenné tette a gép megdöntését.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2011.05.16. 20:01:13

@Zb74: Érdekes, amit írsz, lehet télleg ez a megoldás...kösz