Budapest Anno

Töredékek Budapest múltjából 1 fényképpel, 1 percben, minden nap.

Címkék

1956 (16) 20 as évek (7) 30 as évek (10) 40 es évek (4) 50 es évek (8) 60 as évek (9) 70 es évek (8) 80 as évek (2) adria hajózási rt (1) alagút (1) állatkert (3) andrássy út (8) angol part (1) anker palota (1) arany jános (1) árpád híd (1) astoria (1) balettintézet (1) baross gábor (2) bartók béla út (1) batthyány tér (2) békásmegyer (1) bkv (1) blaha lujza tér (1) blaha lujza ter (1) blogajánló (1) boráros tér (1) budai skála (1) budai vár (3) budapest sportcsarnok (1) citadella (1) clark ádám tér (2) csillebérc (1) danubius kút (1) deák tér (2) déli pályaudvar (3) dísz tér (3) drechsler palota (1) duna part (5) elevátor (1) első magyar általános biztosító társaság (1) emke kávéház (1) erzsébet híd (2) fehérvári út (1) ferdinánd híd (1) festetics palota (1) filatori gát (1) fogaskerekű vasút (1) földtani intézet (1) fővámház (1) fővám tér (1) gellért hegy (2) gellért szálló (1) haditengerészeti emlékmű (1) hajógyári sziget (1) hév (3) holocaust (1) honvéd főparancsnokság (1) honvéd szobor (1) hősök tere (5) ifipark (1) igazságügyi palota (1) iparművészeti múzeum (1) józsefvárosi pályaudvar (1) józsef központ (1) józsef nádor tér (1) kálvin tér (2) karácsonyi palota (1) keleti pályaudvar (1) kiskörút (3) kodály körönd (1) kossuth híd (2) kossuth tér (2) közlekedés (1) központi vásárcsarnok (1) közraktárak (1) közvágóhíd (2) krisztinaváros (1) lágymányos (1) lágymányosi tó (1) lánchíd (2) libegő (1) lipótmező (1) lóvasút (1) lövölde tér (1) ludovika akadémia (1) magyar tudományos akadémia (1) május 1 (1) margitsziget (1) margit híd (2) mária terézia laktanya (1) máv nyugdíjintézet (1) mentőszékház (1) metró (3) millenniumi kiállítás (1) móricz zsigmond körtér (1) moszkva tér (1) műcsarnok (2) műegyetem (1) műjégpálya (1) nagykörút (8) nagyszikla (1) nemzeti múzeum (1) nemzeti színház (1) néprajzi múzeum (1) népstadion (2) new york palota (1) nyugati pályaudvar (3) óbuda (1) óbudai gázgyár (1) oktogon (1) operaház (2) opni (1) országház (1) örs vezér tere (2) osztapenko (1) parlament (3) pécs (1) pesti vigadó (1) petőfi híd (3) podmaniczky utca (1) postapalota (1) puskás ferenc (1) siesta szanatórium (1) sváb hegy (1) szabadság tér (3) századelő (59) széchenyi fürdő (1) szent gellért tér (3) szent istván bazilika (1) szépművészeti múzeum (1) sziklakápolna (1) tabán (1) tegnapi újság (16) teréz központ (1) tőzsdepalota (1) trianon szoborcsoport (1) trolibusz (1) úttörővasút (1) vajdahunyad vára (1) várkert bazár (2) városliget (9) vérmező (1) vidámpark (2) vígadó tér (1) vígszínház (1) villamos (14) víztorony (1) zeppelin (1) zsidó gettó (1)

Osztapenko kapitány szobra az M1-M7 autópálya bevezető szakaszánál 1973-ban

2011.06.08. 09:00 tomikgb

Osztapenko szobra évtizedeken át jelképezte Budapest nyugati kapuját. A szocializmus évtizedei alatt ő volt a szovjet humanizmust eltaposó náci barbarizmus ikonná magasztosult áldozata. A hivatalos történetírás szerint a Budapestet körbezáró szovjet csapatok parlamentereként a követjogot nem tisztelő német csapatok géppuskatüzében halt meg. A történet alapja igaz, Osztapenko százados Malinovszkij marsall üzenetét vitte a körbezárt magyar főváros német katonai parancsnokságára. A szovjet parancsnok üzenetében megadásra szólította fel a védőket, ezt azonban a németek visszautasították, Hitlertől ugyanis azt a parancsot kapták, hogy az utolsó emberig ki kell tartani. Osztapenko a válasszal a saját vonalak felé indult, s ma már bizonyított, hogy nem a németek lőtték le, hanem aknára futott dzsipjében halt szörnyet. Szobrát 1951-ben avatták fel, a rendszerváltás után nem sokkal pedig eltávolították, jelenleg a budapesti szoborparkban található.

Forrás: http://www.fortepan.hu

10 komment

Címkék: 70 es évek osztapenko

A bejegyzés trackback címe:

https://budapest-anno.blog.hu/api/trackback/id/tr152964820

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

csimpi_ 2011.06.08. 09:57:45

Júúj, hát ez a Sasadi! És a képen pontosan nulla darab nyugati autó (illetve a háttérben a mai napig a képen látható állapotban futó ikarus) látható. :)

Kicsi Kacsa 2011.06.08. 12:39:09

Tuti vasárnap délután készült a kép, Balaton felé szinte alig, Pest felé meg tömegek :)

Kicsi Kacsa 2011.06.08. 12:39:52

@ken_edemsz: Ejj, nem látod? Ott egy Bogár!

csimpi_ 2011.06.08. 12:42:37

@Kicsi Kacsa: És az már vadnyugat ugye? :)

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.06.08. 19:50:39

Én úgy emlékszem, a 70-es években még lehetett a Sasadiról a város felé balra kanyarodni. Valai igazoljon, vagy cáfoljon.

Kicsi Kacsa 2011.06.09. 10:16:05

@ken_edemsz: persze! :)) Nálunk nem volt népautó a Bogár.
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: én nem emlékszem rá (gyerekkoromat a közelben éltem le, de nem volt kocsink, így gyakorlatilag nem jártunk arra), de megkérdezem majd az egyik haveromat, ő ott nőtt fel, biztos emlékszik rá.

Sliders 2011.06.09. 11:41:02

Jóval élhetőbb volt akkor a Sasadi mint ma. Akkor gondozott volt és látom egy sávval kevesebb van mint ma. Szépen is nézett ki a középső füves rész ami végig megvolt. Ma meg egy bűzös mocskos koszos élhetetlen hely lett.

A Sasadi útról lehetett kanyarodni közvetlen a város felé amúgy régen. A képen is látszik az átszelő íve ami amúgy a mai napig megvan. Az 53-as buszok nem mentek körbe hanem közvetlen kikanyarodtak a Budaörsire.

A Sasadi ugyanolyan élhetetlen lett mint a Rákóczi autópálya a városban. Az egy ordas nagy barom volt aki a villamospályát felszedte ott. Az ilyeneket kéne rendesen felelőségre vonni.

Ma meg ócska leharcolt buszok okádják a füstöt magukból. Persze van busz sáv. Nem volt mindegy hogy villamos sin vagy busz? Persze ma már bánják, de hát tessenek zötykölődni elvtársak a príma buszokon.

sajtosbrokkoli · http://kajapiazongora.blog.hu/ 2011.06.12. 12:24:59

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:
Én úgy emlékszem, hogy a Sasadiról csak a Balaton felé lehetett fordulni, viszont ahogy a képen is látszik a Balaton irányából volt balra kanyarodási lehetőség. Mi mindig ott fordultunk vissza, és mentünk haza a Sasadin. Később már be kellett jönni egészen a vasútig, ott lehetett csak visszafurdolni, majd az is megszűnt, és az Ajnácskő utcában kellett visszafordulni , majd az is átalakult. Valódi történelem. Épp nemrég meséltem a férjemnek, hogy mi még itt kanyarodtunk vissza.

smalladam 2011.06.17. 09:57:23

osztapenko aknatűzben vesztette életét, a pesti oldali párja, steinmetz miklós volt, akinek a dzsipje aknára futott