Budapest Anno

Töredékek Budapest múltjából 1 fényképpel, 1 percben, minden nap.

Címkék

1956 (16) 20 as évek (7) 30 as évek (10) 40 es évek (4) 50 es évek (8) 60 as évek (9) 70 es évek (8) 80 as évek (2) adria hajózási rt (1) alagút (1) állatkert (3) andrássy út (8) angol part (1) anker palota (1) arany jános (1) árpád híd (1) astoria (1) balettintézet (1) baross gábor (2) bartók béla út (1) batthyány tér (2) békásmegyer (1) bkv (1) blaha lujza tér (1) blaha lujza ter (1) blogajánló (1) boráros tér (1) budai skála (1) budai vár (3) budapest sportcsarnok (1) citadella (1) clark ádám tér (2) csillebérc (1) danubius kút (1) deák tér (2) déli pályaudvar (3) dísz tér (3) drechsler palota (1) duna part (5) elevátor (1) első magyar általános biztosító társaság (1) emke kávéház (1) erzsébet híd (2) fehérvári út (1) ferdinánd híd (1) festetics palota (1) filatori gát (1) fogaskerekű vasút (1) földtani intézet (1) fővámház (1) fővám tér (1) gellért hegy (2) gellért szálló (1) haditengerészeti emlékmű (1) hajógyári sziget (1) hév (3) holocaust (1) honvéd főparancsnokság (1) honvéd szobor (1) hősök tere (5) ifipark (1) igazságügyi palota (1) iparművészeti múzeum (1) józsefvárosi pályaudvar (1) józsef központ (1) józsef nádor tér (1) kálvin tér (2) karácsonyi palota (1) keleti pályaudvar (1) kiskörút (3) kodály körönd (1) kossuth híd (2) kossuth tér (2) közlekedés (1) központi vásárcsarnok (1) közraktárak (1) közvágóhíd (2) krisztinaváros (1) lágymányos (1) lágymányosi tó (1) lánchíd (2) libegő (1) lipótmező (1) lóvasút (1) lövölde tér (1) ludovika akadémia (1) magyar tudományos akadémia (1) május 1 (1) margitsziget (1) margit híd (2) mária terézia laktanya (1) máv nyugdíjintézet (1) mentőszékház (1) metró (3) millenniumi kiállítás (1) móricz zsigmond körtér (1) moszkva tér (1) műcsarnok (2) műegyetem (1) műjégpálya (1) nagykörút (8) nagyszikla (1) nemzeti múzeum (1) nemzeti színház (1) néprajzi múzeum (1) népstadion (2) new york palota (1) nyugati pályaudvar (3) óbuda (1) óbudai gázgyár (1) oktogon (1) operaház (2) opni (1) országház (1) örs vezér tere (2) osztapenko (1) parlament (3) pécs (1) pesti vigadó (1) petőfi híd (3) podmaniczky utca (1) postapalota (1) puskás ferenc (1) siesta szanatórium (1) sváb hegy (1) szabadság tér (3) századelő (59) széchenyi fürdő (1) szent gellért tér (3) szent istván bazilika (1) szépművészeti múzeum (1) sziklakápolna (1) tabán (1) tegnapi újság (16) teréz központ (1) tőzsdepalota (1) trianon szoborcsoport (1) trolibusz (1) úttörővasút (1) vajdahunyad vára (1) várkert bazár (2) városliget (9) vérmező (1) vidámpark (2) vígadó tér (1) vígszínház (1) villamos (14) víztorony (1) zeppelin (1) zsidó gettó (1)

Trolibusz Óbudán a 30-as években

2011.06.18. 09:00 tomikgb

Az első budapesti trolivonal 1933 végén Óbudán, a Vörösvári út és a temető közti 3,8 kilométeres pályán nyílt meg. A felsővezetéket a BESZKÁRT, a budapesti közlekedési vállalat építette ki, a három, egyenként 55 fő szállítására alkalmas jármű közül kettőt a Ganz gyár készített angol licenc alapján, egyet Brown-Boveri berendezéssel a MÁVAG. A Boveri-trolin működött elsőként sűrített levegő mozgatta önműködő ajtó, a Ganz-trolik ajtói kézzel működtek. A kocsik végsebessége 30-40 km/óra volt, amit korlátozni kellett az esetleges úthibák miatt. Az évi utasforgalom 0,4 - 1 millió fő körül ingadozott. A trolibuszok kezdetben a 7-es számjelzést kapták, majd még 1936 előtt a T jelzés váltotta fel a 7-est. A vonal Budapest ostroma alatt elpusztult és nem is építették újjá, a járművek tanulókocsik lettek, majd - a kocsihiány enyhítésére - 1953-55 közt rövid időre még újra forgalomba álltak.

 

15 komment

Címkék: óbuda trolibusz 30 as évek

A bejegyzés trackback címe:

https://budapest-anno.blog.hu/api/trackback/id/tr622993152

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Rocko- 2011.06.18. 10:10:26

és igen, akkor még bal odali közelekedés volt. :)
ha szabad ajánlani egy írást ennek kapcsán: autofilia.blog.hu/2008/07/06/jobbra_hajts_balra_elozz

tothh · http://polizis.blog.hu 2011.06.18. 11:31:34

@Rocko-: Jaja, akkor, amikor áttértek, sok buszhoz hasonlatosan a kocsik oldalán kellett lukakat vágni, ajtó gyanánt.

Amúgy egy urban legend szerint Napóleon ötlete volt a jobb oldali közlekedés, amely a britek elleni ellenszenve/saját balkezessége miatt jött.

Rocko- 2011.06.18. 11:37:20

@tothh: igen-igen, sok barkács megoldás készült akkor.

hát nem tudom memmyire igaz ez az UL. a bal oldali közlekedés elvileg elgé régről származott, mi szerint a lovas a bal oldalon haladt, mert jobb kézzel balról könnyebben tudta kivenni a kardot, hogy tudjon harcolni a szemből jövő ellenféllel. aztán ez szerintem Napóleon korában jócskán még dívott, később az okafogyottsága miatt váltottak sokan.
persze biztosra nem tudom mondani, nem éltem még akkor. :)

egyébként ha már említetted: az urban legends oldal is fogllakozott a kérdéssel: www.urbanlegends.hu/2005/09/jobboldali-kozlekedes-magyarorszagon/

tlantos 2011.06.19. 11:30:15

Trolikrol csak pontosan, szepen :)
Kar volt ezert a 0 erteku postert. Akit erdekel, itt kicsit bovebben van a trolikrol.
villamosok.hu/troli/

Rocko- 2011.06.19. 12:24:43

@tlantos: mitől lenne nulla értékű?

tomikgb 2011.06.19. 12:35:32

@tlantos: "1 fényképpel, 1 percben..." Azért ennyi, mert az átlagember, akit nem érdekel, milyen biztosítószekrény van a ZIU-9-ben, az kb ennyit olvas el a témáról. Akit meg érdekel a dolog, az utána tud nézni, végeláthatatlan irodalom áll rendelkezésre... :) Szóval a link helyénvaló, akit érdekel, az olvasgasson ott is... :D

K0vasz 2011.06.19. 12:47:42

"A kocsik végsebessége 30-40 km/óra volt, amit korlátozni kellett az esetleges úthibák miatt." - na, a végén még kiderül, h a kátyúkat se a demszky találta ki:)

tlantos 2011.06.19. 14:08:00

@Rocko-: volt obudan troli salalala. 1 foto, oszt nesze. Akkor inkabb semmi. Es nem azert, mert a masik lap igen szakma reszletekbe is belemegy.
De tobb kep es tobb informacio van. Ha mar anno, akkor inkabb tobb kep legyen.
villamosok.hu/troli/obudai/index.html

Modor Tibi · http://modoros.blog.hu 2011.06.19. 14:20:34

@tlantos: felesleges erőlködni, teljesen jó poszt volt ez.

Rocko- 2011.06.19. 14:21:57

@tlantos: de hát itt a blog mottója: "Töredékek Budapest múltjából 1 fényképpel, 1 percben, minden nap."
ez egy Budapes tematikus blog. olvasd el ezt a posztot, a többit. van egy csomó blog, ahol negyedennyi info sincs, elleben 25* ennyi reklám.
teljesen rendben van, hogy egy fotóról ennyit ír.
ismétlem: Budapest.

A nép fia 2011.06.19. 14:35:53

@Rocko-: @tothh: Magyarországon a 40-es évek elején tértek át a jobb oldali közlekedésre, azt hiszem, német nyomás miatt.

Rocko- 2011.06.19. 14:47:59

@A nép fia: a postból amit linkeltem: "A közlekedési kormányzat 1939 júniusában döntött a jobboldali közlekedésre való áttérésről. A második világháború kitörése miatt az áttérést két évvel elhalasztották."
nagy nyomás nem lehetett.

tothh · http://polizis.blog.hu 2011.06.19. 14:48:35

@A nép fia: Egész pontosan 1941-ben (pontos dátumot most nem tudok, annyit igen, hogy mindez Bp-n történt meg utoljára, valamikor novemberben).

Nyomás nem politikailag volt, hanem gyakorlatilag a "józan ész" azt kívánta, hogy ha Európa legnagyobb részén ilyen a rend, akkor mi is csatlakozzunk ehhez. De az való igaz, hogy a Német Birodalom mindig "jobbos" volt.
Asszem az olaszok is valamikor a harmincas, vagy a negyvenes években tértek át. A torinói autómúzeumban még gazdagon vannak jobbkormányos öreg jószágok:)

Annyit meg hozzátennék, hogy szerintem ide erre a blogra elég volt ennyi. Ez kedvcsináló. Akit érdekel, az úgyis utána néz a részletes történetnek.

tlantos 2011.06.19. 15:26:23

@Rocko-: attol meg lehet az a velemenyem, hogy szar, nem?

Rocko- 2011.06.19. 15:40:24

@tlantos: persze.
csak éppen hülyének néznek ha könyvtárban egy liter tejet akarsz kérni. és épp ezt csinálod. de tessék csak nyugodtan, egészségedre.