Budapest Anno

Töredékek Budapest múltjából 1 fényképpel, 1 percben, minden nap.

Címkék

1956 (16) 20 as évek (7) 30 as évek (10) 40 es évek (4) 50 es évek (8) 60 as évek (9) 70 es évek (8) 80 as évek (2) adria hajózási rt (1) alagút (1) állatkert (3) andrássy út (8) angol part (1) anker palota (1) arany jános (1) árpád híd (1) astoria (1) balettintézet (1) baross gábor (2) bartók béla út (1) batthyány tér (2) békásmegyer (1) bkv (1) blaha lujza tér (1) blaha lujza ter (1) blogajánló (1) boráros tér (1) budai skála (1) budai vár (3) budapest sportcsarnok (1) citadella (1) clark ádám tér (2) csillebérc (1) danubius kút (1) deák tér (2) déli pályaudvar (3) dísz tér (3) drechsler palota (1) duna part (5) elevátor (1) első magyar általános biztosító társaság (1) emke kávéház (1) erzsébet híd (2) fehérvári út (1) ferdinánd híd (1) festetics palota (1) filatori gát (1) fogaskerekű vasút (1) földtani intézet (1) fővámház (1) fővám tér (1) gellért hegy (2) gellért szálló (1) haditengerészeti emlékmű (1) hajógyári sziget (1) hév (3) holocaust (1) honvéd főparancsnokság (1) honvéd szobor (1) hősök tere (5) ifipark (1) igazságügyi palota (1) iparművészeti múzeum (1) józsefvárosi pályaudvar (1) józsef központ (1) józsef nádor tér (1) kálvin tér (2) karácsonyi palota (1) keleti pályaudvar (1) kiskörút (3) kodály körönd (1) kossuth híd (2) kossuth tér (2) közlekedés (1) központi vásárcsarnok (1) közraktárak (1) közvágóhíd (2) krisztinaváros (1) lágymányos (1) lágymányosi tó (1) lánchíd (2) libegő (1) lipótmező (1) lóvasút (1) lövölde tér (1) ludovika akadémia (1) magyar tudományos akadémia (1) május 1 (1) margitsziget (1) margit híd (2) mária terézia laktanya (1) máv nyugdíjintézet (1) mentőszékház (1) metró (3) millenniumi kiállítás (1) móricz zsigmond körtér (1) moszkva tér (1) műcsarnok (2) műegyetem (1) műjégpálya (1) nagykörút (8) nagyszikla (1) nemzeti múzeum (1) nemzeti színház (1) néprajzi múzeum (1) népstadion (2) new york palota (1) nyugati pályaudvar (3) óbuda (1) óbudai gázgyár (1) oktogon (1) operaház (2) opni (1) országház (1) örs vezér tere (2) osztapenko (1) parlament (3) pécs (1) pesti vigadó (1) petőfi híd (3) podmaniczky utca (1) postapalota (1) puskás ferenc (1) siesta szanatórium (1) sváb hegy (1) szabadság tér (3) századelő (59) széchenyi fürdő (1) szent gellért tér (3) szent istván bazilika (1) szépművészeti múzeum (1) sziklakápolna (1) tabán (1) tegnapi újság (16) teréz központ (1) tőzsdepalota (1) trianon szoborcsoport (1) trolibusz (1) úttörővasút (1) vajdahunyad vára (1) várkert bazár (2) városliget (9) vérmező (1) vidámpark (2) vígadó tér (1) vígszínház (1) villamos (14) víztorony (1) zeppelin (1) zsidó gettó (1)

Az újjáépített Erzsébet híd terhelési próbája 1964-ben

2011.05.28. 09:00 tomikgb

A jelenlegi Erzsébet híd 1961-1964 között épült a második világháborúban elpusztított első Erzsébet híd helyére, helyreállítására a budapesti Duna-hidak közül utolsóként került sor. Az újjáépítendő hídra három alternatív terv készült, a választás végül a Sávoly Pál által tervezett korszerű kábelhídra esett, amelynek vonalvezetése, nyílásbeosztása követi a régi hídét. Az 1959. október 15-i, kormányszintű döntést követően 1960 tavaszán az építési munkák a felrobbantott híd megmaradt pesti pilonjának bontásával és az alépítményi munkákkal indultak meg. A két tartókábel egy-egy kábelköteg, 61 db elemi kábelből összeállítva, amelyek párhuzamosan futnak egymással, össztömegük több, mint 1000 tonna. Az új híd közel tíz méterrel lett szélesebb a réginél, ugyanis a járdákat a függesztőkábeleken kívülre helyezték. Az új hidat végül 1964. november 21-én adták át ünnepélyes keretek között a forgalomnak. A hídon az utolsó villamos 1972. december 31-én haladt át, a vágányokat 1975-ben távolították el.

 Forrás: http://hampage.hu

36 komment

Címkék: 60 as évek erzsébet híd

A bejegyzés trackback címe:

https://budapest-anno.blog.hu/api/trackback/id/tr92937860

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mesz86 2011.05.28. 10:38:30

Most is így tele van a híd minden reggel és délután :) Lehet majd egy bejegyzés a belvárosi villamosokról is?

Kirándulás · http://www.adventures.hu 2011.05.28. 16:42:13

Jó post, köszi. (Különösen, hogy a régi hidat is linkelted.)
Nagy szerencse, hogy Sávoly tervét fogadták el, szinte kötelező volt az eredetivel egyező vonalvezetésű hidat alkotni, más kérdés, hogy a város jobban járt volna, ha az eredetivel hasonlatos díszítésű híd épül, de hát az 50 években lehetetlen lett volna egy olyan "ósdi" formátumot elfogadtatni...

fingerbangs 2011.05.28. 16:53:36

az eredeti (első) erzsébet híd sokkal szebb volt

gyakorlo72 2011.05.28. 16:59:36

Nem feltétlenül értek egyet az előttem szólóval. Szerintem a világ legszebb hídját sikerült megépíteni. Ami egyszerre idézi elődje vonalait és a geometria elemi tisztaságát. Az, hogy kicsit idegenül áll a Gellért-hegy tövében, nem az ő hibája: túl szép és éteri ide, de hozzáteszem, mindenhova túl szép lenne, és mindenhonnan kilógna, olyasmi, mint a Taj Mahal. :)

OM617.912 2011.05.28. 17:06:58

@fingerbangs: bameg, az eredeti budapest is szebb volt...nem kellett volna szétlövetni...

Papp Sanyi 2011.05.28. 17:15:24

Milyen villamos haladt itt? Milyen végállomások közt?

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.05.28. 17:23:32

@Papp Sanyi: Az, ami ha létezne, akkor nem kellene 4-es metró...

Az új hídba semmi szépet nem látok. Egy mezi függőhíd. Semmiféle eleganciát nem látok benne. A világ teli van n+1 szebb és / vagy nagyobb ugynailyen típusú híddal.

A régi meg lehetett szebb, de ha kicsi, akkor kicsi...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.05.28. 17:24:19

@molnibalage: Mondjuk se így se úgy nem kell a 4-es. :)

nagysuhi 2011.05.28. 17:33:56

Úgy tudom, az eredeti az egy lánchíd volt, ez meg kábelhíd.

rudu (törölt) 2011.05.28. 17:34:32

@Papp Sanyi: 44 és 67 Tabán-Mexikói út, de jó volt a "tuja" :))

zarathustra 2011.05.28. 17:58:50

Nem attól lesz valami szép, hogy agyon van díszítve. A régi barokk homlokzatok is azért nyugtatják meg a szemeteket (ha megteszik), mert rend van bennük, csak nem látjátok a díszektől. A "régen minden szebb volt" hozzáállás szerintem nem helyes. Igenis lehet valami letisztult, modern és szép egyszerre. Ez a mostani egy gyönyörű híd.

záporjózsi 2011.05.28. 18:12:26

A terhelési próba az ezelőtti éjjel HÉV tehermozdonyok és zúzottköves kocsik segítségével már megvolt. De ez így szépen nézett ki. :)

záporjózsi 2011.05.28. 18:13:28

@nagysuhi: így van. A legnagyobb fesztávú lánchíd - a kábelhidak korszakában.

Papp Sanyi 2011.05.28. 18:22:49

@LZsolt: Köszönöm! Miért szüntették meg ezeket a vonalakat? Akadályozták az egyre bővülő autós közlekedést?
Jól gondolom, hogy megfelelő modernizációval a mai napig vígan kiszolgálhatnák az igényeket?

walter sobchak 2011.05.28. 18:32:48

@Papp Sanyi: A bővülő autóforgalomra, és az akkor átadott 2-es metróra hivatkozva szüntették meg a villamost, de sokak szerint jobb lenne, ha ma is közlekedne a 7-es buszok helyett, végülis most is 4 sávon mehetnek csak az autók, meg akkor is annyin mentek (akkor villamossínek, most buszsáv). Itt egy videó a megszüntetés előtti napról, Baló Gyuri kommentálja :)
www.youtube.com/watch?v=ihFEH7UTvR8

Carambolo 2011.05.28. 18:39:42

Budapestnek van két gyönyörű, klasszikus formájú hídja. A kettő között pedig egy gyönyörű modern. Így jó, ahogy van.

Bár minden olyan szép lenne a városban, mint ez a három híd.

alternat 2011.05.28. 18:55:18

@molnibalage: Valóban nem, mert a villamos érintette kelenföldet és a többi állomást a Keletiig!

flippant 2011.05.28. 19:09:15

Az elsőt a németek robbantották fel, ezt meg majd a forradalmárok fogják.

bonebear · http://cinca.blog.hu 2011.05.28. 19:15:10

Parttalan vita lenne a régi és az új híd szépségét rangsorolni. Én csak az újat ismerem koromnál fogva, és nagyon megszoktam. Ebben a színes eklektikus városban igazán emblematikus egy egyszerű fehér kábelhíd. Legalább semmi másról nem vonja el a figyelmet, ami a közelében van.

rexter 2011.05.28. 21:30:38

én szeretem ezt a hidat, szerintem tök jó.

Mohamed 2011.05.28. 21:31:51

a régi Bözsi híd olyan szép vol talán szebb mint a lánc vagy a szabadság híd kár hogy nem úgy építették újr ahogy régen kinézett.

fourgee 2011.05.28. 21:47:35

Ezaaaaz, basszuk szét az egész várost, minek ide ez a sok régi épület, építsünk mindenhova pl. panelt, az úgyis olyan szép letisztult. Lehetne panelparlament is a mostani túldíszített szar helyett, lehetne panelbazilika és panelzsinagóga is. Mennyivel szebb lenne ha minden egyszerű és letisztult lenne. Akik szerint nem volt jó a régi Erzsébet-híd, azoknak bombázzuk le a házát és építsünk helyette panelt, nehogy már rontsák a városképet :)))

we 2011.05.28. 23:05:52

Akkor épültek hidak, meg metrók. A rohadtak...

Kzsolt 2011.05.28. 23:05:55

Szép volt a régi híd. Igaz ez a mostani se csúnya. Mondjuk a díszkivilágítás lehetne szebb is.

jumbo1 2011.05.29. 00:06:37

A szocrendszerben az ország legfontosabb átkelője volt a Dunán. Akkor még nem volt annyi híd sem délre, sem északra mint ma. Budapest központúság ("vízfej") lévén az összes teherforgalom itt haladt át, pl. a 7-es és 3-as főút között. Én még emlékszem a kamionokra a belvárosban. Többek között ezért kellett szélesebb híd.
Egy személyes érintettség. A szüleim pont az átadás napján tartották az esküvőjüket. Pont úgy jött ki, hogy ők is az elsők között haladhattak át rajta...

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2011.05.29. 01:52:11

Azért az is kiba durva lehetett, hogy a háború után majd 20 évig nem volt átmenő közlekedés a környéken (kompot most ne nézzük, ha volt is)Manapság meg már év után is anyázkodik mindenki, hogy pl nincs még kész a Mrgit-híd...régen mindenki türelmesebb volt.

mcs · http://paralelart.wordpress.com/ 2011.05.29. 08:22:12

@geegee: mondják is, hogy ez az őrült gépesítés csak egy dolgot alakított át: minden határidő eszetlenül lerövidült és mindenki azonnal akar mindent.

Gyurma73 · https://plus.google.com 2011.05.29. 09:33:06

@geegee: mondjuk akkor autó sem volt ennyi,arányaiban ma kevesebb híd van.

Gyurma73 · https://plus.google.com 2011.05.29. 09:36:18

A 4es Metro helyett lehetet volna még 3 hidat építeni BP-n,megépíteni az M0-t.Villamost átvezetni a Lágymányosi-hídon a Savoyáig.Még egy körgyűrüt építeni a pesti oldalon.A buszok helyett trolikat építeni.Talán még akkor sem vagyunk a 600milliárd nál.

F173 2011.05.29. 09:54:17

Remélem, hogy a 4-es metró elindulásával megszüntetik a 7-es buszt és visszahozzák a villamost a Rákóczi útra és az Erzsébet hídra.
Ha ezzel párhuzamosan bevezetik a dugó díjat és visszaszorítják a belvárosi autóforgalmat, egészen kellemes város lehet majd Budapest!
Egészen elképesztő és rövidlátó gondolat volt a belváros közepén egy autópályát átvezetni!

Winston Smith 2011.05.29. 10:02:20

Az "új" Erzsébet híd azon kevés 1949-1990 közötti építmény egyike, ami valóban szép.

záporjózsi 2011.05.30. 06:21:07

@Mohamed: Valóban kár, csak a régi a régi arányokkal vállalhatatlanul szűk lett volna.

@geegee: Nem volt mit tenniük, egy félig elpusztított vároban örültek, ha ez jutott.

@F173: Tehát Budapest = Rákószi út. Csak 1,5 millió embert zártál ki Budapestről. És igen, az a cipőkanállal bezsúfolt 2x2 sávos főút akkor nagyon haladó gondolat volt. 50 éve. Gondolom a flogiszton-elméletet vagy a istenítéleteket is visszasírod.
süti beállítások módosítása